czwartek

Single speed czy ostre koło?

Single speed  to powrót do klasycznej idei roweru pozbawionego jakichkolwiek przerzutek. Taki rower świetnie sprawdzi się w mieście i w niezbyt pofałdowanym terenie. To wszystko przy mniejszej masie i cenie, dzięki pozbawieniu roweru obu przerzutek, manetek, dwóch przednich kół zębatych, zastąpieniu kasety pojedynczą zębatką i skróceniu łańcucha. W ostatnich latach znacznie wzrosła popularność takich szos, głównie ze względu na ich niską wagę oraz łatwość poruszania się na nich w przestrzeni miejskiej.
Ostre koło (ang. fixed gear) to typ roweru bez wolnobiegu. W ostatnich latach znacznie wzrosła popularność na takie jednoślady, co dziwne bo nie jest to nowinka w świecie rowerowym. Paradoksalnie rower taki posiada najprostszy system  zastosowany przy tworzeniu pierwszych jednośladów.
Ostre koło jest bardziej wymagające od rowerzysty niż inne rodzaje rowerów, ponieważ nie pozwala przestać pedałować- rowerzysta musi bez przerwy kręcić korbą. Zapoznanie się z taką techniką jazdy wymaga niezłej kondycji i umiejętności panowania nad rowerem podczas bardzo szybkiej jazdy- warto wspomnieć, że na ostrym rozwija się znacznie większe prędkości. Posiadacze ostrego koła cenią sobie właśnie fakt, że w krótkim czasie mogą znacznie przyspieszyć, co ułatwia im poruszanie się w ruchu drogowym. Z tego też względu duża część kurierów rowerowych porusza się na "fixach".


 Dużą dozę frajdy poza odkrywaniem nowej techniki jazdy może sprawić świeżym ostrokołowiczom gra w bike polo. Jest to rowerowa odmiana arystokratycznej gry konnej, w tej wersji znacznie trudniejsza. Wymaga niesamowitej równowagi, umiejętności manewrowania i odwagi. Grać można na każdego rodzaju rowerze, ale do szybkich sprintów w kierunku bramki przeciwnika idealnie nadaje się ostre.



Istnieje możliwość pogodzenia tych dwóch opisanych powyżej typów rowerów w jendym. Może zapewnić to tylnia piasta typu flip flop, dzięki której w zależności od preferencji ustawiamy na single speeda bądź na ostre koło. Wystarczy tylko tylne koło obrócić o 180 stopni i zmienia się ustawienie roweru. To wygodne i ciekawe rozwiązanie dla rowerzystów chcących spróbować sił na obydwu rodzajach, nie mogących zdecydować się na jeden.

 źródło zdjęć:
  www.fixie.net.au