środa

FACT CARBON presented by Specialized





FACT
czyli Funkcjonalna Zaawansowana Technologia Kompozytowa, to wizytówka podejścia marki Specialized do pracy z kompozytami. Podobnie, jak w każdym innym projekcie, punktem wyjścia do konstrukcji rowerów i osprzętu FACT są potrzeby użytkownika, które Specialized stara się spełnić w czterech kolejnych etapach prac: Projekt i prace inżynieryjne, Wybór materiałów, Proces produkcyjny i Testowanie. Co powstaje w efekcie? Najwyższej klasy karbonowy rower i osprzęt, pozwalający ambitnym jeźdźcom osiągnąć prawdziwie światowy poziom. 




POTRZEBY UŻYTKOWNIKA
Zanim rozpoczną się prace nad rozwojem, zespoły projektowo-inżynieryjne wyznaczają konkretne cele, które każdy z rowerów ma osiągnąć. Mając jasną wizję przyszłego modelu (np. Zawodniczy XC, Wytrzymałościowy szosowy itp.), określają optymalne połączenie cech, takich jak sztywność, wytrzymałość oraz masa każdego roweru.






PROJEKT I PRACE INŻYNIERYJNE 

Każdą ramę projektujemy od zera, więc nieustannie staramy się optymalizować proces produkcji oraz sposób pracy z karbonem, wprowadzać nowe technologie i udoskonalać techniki formowania. Dzięki temu nie tylko śrubujemy osiągi każdego z poszczególnych modeli, ale wyprzedzamy oczekiwania rynku i samych użytkowników.  






WYBÓR MATERIAŁÓW 

Wielu producentów prześciga się w hasłach typu “karbon o najwyższym współczynniku wytrzymałości”, które mają zostawić w tyle konkurencję, ale w rzeczywistości wszyscy pracujemy z bardzo podobnymi włóknami węglowymi. Różnica polega na sposobie ich zastosowania pod kątem różnych obciążeń przy różnych rodzajach jazdy. Mówiąc ogólnie - wykonanie ramy w całości z najwyższej klasy włókien węglowych mija się z celem, rama ta bowiem byłaby, co prawda, bardzo sztywna, ale jednocześnie dość krucha. Dlatego łączymy włókno węglowe z wieloma innymi materiałami w moduły (o różnych stopniach sztywności), które razem gwarantują sztywność, niską masę, ale też siłę i wytrzymałość. Równie ważna, jak wybór materiału, jest orientacja włókien węglowych, lub tzw. Layup Schedule Development (sposób nakładania włókien węglowych na ramę). Świetnym przykładem jest model z roku 2011 S-Works Roubaix.


PROCES PRODUKCJI:

FACT IS - Najbardziej zaawansowana metoda konstrukcji. Dzieląc ramę na cztery samonośne sekcje - rura górna/dolna/główka ramy, rura podsiodłowa, górne rury tylnego trójkąta i jednoelementowy suport z dolnymi rurami tylnego trójkąta - FACT IS umożliwia płynne przechodzenie włókien węglowych pomiędzy rurami, osiągnięcie większej siły, sztywności i zmniejszenie masy.

KONSTRUKCJA TRIPLE MONOCOQUE to technologia składania ramy, minimalizująca punkty połączeń i nadwyżki materiału. Główny trójkąt, dolne, oraz górne rury tylnego trójkąta tworzą trzy samonośne struktury, łączone następnie przy hakach, w suporcie oraz połączeniu rury górnej z podsiodłową za pomocą spoiwa i wierzchniej warstwy karbonu.
Cały proces produkcji ram karbonowych Specialized odbywa się wobec schematu :




Poprzez dopracowany system produkcyjny, marka Specialized posiada w swojej ofercie ramy wykonane z carbonu przeznaczone na każdy teren i sytacje.
Tarmac - piekielnie mocna i sztywna, bocznie oraz podłużnie rama przekazuje 100% mocy kolarza na koła.
Roubaix - rama o niezwykłych właściwościach tłumiących - sztywność boczna została połączona z miękkością w położeniu podłużnym, co pozwala przejechać Piekło Północy w "komfortowych warunkach"
Venge - arcydzieło areodynamiki, połącznie sztywności bocznej i podłużej z niezwykłą areodynamiką pozwala na zmniejszenie wysiłku zawodnika w jazdę.