Od roku 1886 nazwa Hercules kojarzy się w Europie z jakością i przyjaznym nastawieniem do rodziny. Historia przedsiębiorstwa Hercules ściśle łączy się z historią samego roweru.
Ojciec spółki Carl Marschütz zafascynował się pod koniec XIX. wieku wzrastającą popularnością dwukołowców. Nie pozostał tylko przy fascynacji, ale rozwijał własną wizję: dwukołowiec dla wszystkich. Aby urzeczywistnić swoją wizję, zakłada w roku 1886 pierwszą fabrykę Viloziped w Norymberdze. Już wtedy uznawane za jakość „rowery Marschütz” otrzymują szybko nazwę Hercules, ponieważ są tak silne i stabilne jak bohater mitologii greckiej.
W ten sposób powstała w najstarsza, do dzisiaj istniejąca marka roweru. W ciągu lat wykorzystuje się wiele innowacji, które jeszcze bardziej popularyzują ówczesny boom rowerowy, który kończy się wraz rozpoczęciem II wojny światowej. Szef firmy, żydowskiego pochodzenia, Carl Marschütz ucieka do Ameryki. W okresie powojennym głośno jest o Herculesie jako o producencie legendarnych motorów jak K-100, które powstają we współpracy z partnerem i późniejszym właścicielem Fichtel & Sachs.
Poprzez przejęcie przez Mannesmann w roku 1987 rozpoczyna się w roku 1987 krótki, niespokojny okres dla Herculesa, jednak wraz z przyłączeniem do holenderskiego koncernu Accell ze swoimi markami Sparta, Batavus, Koga Miyata i Winora-Staiger powracają w roku 1995.
Dziś Hercules jest jedną z najbardziej znanych i lubianych marek rowerów na niemieckim rynku - dla rodzin nawet nr 1. Rowery Hercules są stworzone dla potrzeb nowoczesnych mobilnych ludzi.