wtorek

Przerzutka planetarna czy zewnętrzna?

           Istnieją dwa rodzaje przerzutek:
przerzutka zewnętrzna – która dokonuje zmiany przełożeń przez przerzucanie łańcucha między trybami korby oraz zębatkami kasty lub wolnobiegu
przerzutka wewnętrzna – system kół zębatych i zapadek znajdująchych się wewnątrz tylnej piasty.
       Przerzutki zewnętrzne są bardziej popularne od wewnętrznych, gdyż mają prostszą konstrukcję, pozwalają na szeroki zakres przełożeń, są lżejsze i łatwiej je serwisować. Ich wadą jest natomiast to, że nie można przy nich stosować pełnej osłony na łańcuch, są one wrażliwe na zabrudzenie i trzeba je dość często regulować oraz komponenty szybko się zużywają. Średnio sprawdzają się w mieście, gdyż biegów nie można zmieniać w miejscu, są znacznie bardziej przydatne w terenie. Jednak w razie nieumiejętnego dobrania biegów można uzyskać efekt "przekoszonego" łańcucha i spowodować niszczenie mechanizmu napędowego oraz znaczną utratę mocy podczas pedałowania.


                  Przerzutki wewnętrzne są montowane głównie do rowerów miejskich oraz do rowerów od których oczekuje sie bezawaryjnosci . Umożliwiają zmianę biegu  także podczas postoju – np. na czerwonym świetle, co w jeździe miejskiej zdarza się bardzo często. Stosuje się je także dla pogodzenia możliwości posiadania różnych przełożeń i pełnego osłonięcia łańcucha. Zaletą przerzutek wewnętrznych jest ich odporność na zabrudzenie i warunki atmosferyczne oraz to że łancuch prowadzony jest w idealnie prostej lini. Minusem jest ich waga- są ciężkie i głównie dlatego nie wykorzystywane do jazdy wyczynowej. Dodatkowo ich serwisowanie jest problematyczne i bardzo czasochłonne. Odporność na zabrudzenia też ma zazwyczaj granice- Do jazdy terenowej związanej z taplaniem się kolarza w błocie ich uszczelnienia się nie nadają.


             Oczywiście producenci przygotowali także wyczonowe wersje piast planetarnuch. Japońskie Shimano produkuje serie Alfine w wersji 8 i 12 biegowej. Ich konstrukcja łączy w sobie zalety napędu z łańcuchem z eliminacją jego wad. Relatywnie niska masa, duża efektywność wynikająca z niewielkich oporów wewnętrznych i szeroki zakres przełożeń towarzyszą tu bezawaryjności, piasta praktycznie nie wymaga też serwisowania, zużycie elementów jest minimalne. Łańcuch nie musi działać pod skosem, co samo w sobie zwiększa jego żywotność, elementy napędu są schowane.

 
 Na rynku jest również niemiecka marka Rohloff - produkuje najwyższej jakości piasty planetarne o 14 biegach, w szczelnie zamknietej obudowie. Piasty Rohloffa są najlepszymi piastami planetarnymi na rynku, wykonane z mistrzowską precyzją oraz z najlepszych komponentów gwarantują wiele lat użytkowania nawet w nacieższych warunkach.

           
  Wydaje się, że wybór przerzutki jest prosty, ale jak często inne czynniki przeważają pzry wyborze całego roweru...